Suriname... good old times - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... good old times - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... good old times

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

01 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Ik ben inmiddels gewend aan...
- het water koken voor het te drinken
- het doen van de was met de hand
- het ontbreken van warm water
- het altijd op doen van anti muggen spul
- de relativiteit van het begrip 'tijd'... hoewel... gewend?? :-)

Terwijl ik dit stukje schrijf komt het water met bakken uit de hemel. Momenteel is het de 'grote regentijd' en na uren harde regen zijn de wegen nauwelijks meer zichtbaar; een fascinerend maar ook bizar gezicht. Wij mogen ons gelukkig prijzen met een asfaltweg, waardoor vervoer nog enigzins mogelijk is, de zandwegen zijn tot een gigantische modderpoel geworden. Overigens zijn de temperaturen vrij eentonig, de minimum (nacht)temperatuur is 25 graden en in de middag loopt het op tot rond de 35 graden. Volgens de krant is de gevoelstemperatuur vaak boven de 40 graden (ivm de luchtvochtigheid) en daar kan ik mij helemaal in vinden. Ik ben hier nu bijna een week en ik heb met Arline afgesproken dat ik precies 1 week mag klagen over het veelste warme weer.

De afgelopen dagen zijn we vooral bezig geweest om de bureaucratie hier tevreden te stellen. Wat een gedoe en oefening in geduld. Per 1 juli treed ik officieel in dienst van de school en per 1 oktober bij het Ministerie van Onderwijs. 1 juli is een nationale feestdag - dus vrij - en worden we op sleeptouw genomen door Vivian en Jolanda, het bestuur van de school.

Afgelopen zondag bezocht ik de Morgensterkerk naast ons huis, een hervormde gemeente. Hoewel ik de mensen niet kende, bleek ik de liturgie van dienst zeker wél te kennen: die is namelijk precies hetzelfde als in de hervormde kerken in Nederland. Bijzonder.

Gisteren ben ik de trotse bezitter geworden van een fiets. Vandaag heb ik m'n eerste lange rit gemaakt, en wel naar... mijn oude Surinaamse stageschool: Buchnerschool. Overigens zijn hier geen fietspaden en met het enorm toegenomen verkeer wordt het fietsen wel minder aantrekkelijk gemaakt. Goed, aan de ene kant hoopte ik veel kinderen uit m'n oude klas te zien, maar dat zou betekenen dat ze zijn blijven zitten in een van de opvolgende klassen (wat vrij 'normaal' is in Suriname), aan de andere kant dus niet omdat ze allemaal in de eerste zouden moeten zitten van het vervolgonderwijs. Het was dan ook met gemixte gevoelens dat ik zeker 15 kinderen ontmoette die inmiddels in klas 5 of 6 zaten. Hoewel de meeste kinderen mij (wonderbaarlijk) direct herkenden antwoordde de kinderen alle vragen in eerste instantie met 'ja juf' en 'nee juf'. Maar later verzamelde zich een groep meiden om me heen en praatten we over toen, nu en hun toekomst. Ze vertelden me uitgebreid over hoe het met henzelf en de andere kinderen ging, sommige verhalen waren mooi, helaas ook velen heel verdrietig en teleurstellend. Tegelijkertijd bevestigde dit voor mij ook mijn 'taak' hier. Bovendien heeft God deze kinderen destijds gebruikt om mij een verlangen te geven verder te studeren en les te geven in het buitenland. Wat dat betreft is dit echt een droom die realiteit is geworden, hoewel ik dat nog niet goed besef.

In Nederland was ik te laat voor de Hepetitus B vaccins, en dus werd mij gevraagd daar in Suriname naar op zoek te gaan. De vaccins blijken gegeven te worden op één plek in de stad, en blijken 10 SRD p/stuk te kosten... dus ongeveer €2,50!! (in Nl. zo'n 30x duurder) Hoewel ik erg enthousiast werd van deze prijs, durfde ik toch nog niet direct de inenting te vragen. Iemand advies?

Verder geniet ik van het Surinaamse Nederlands. Een paar uitspraken... even nadenken;-)
- In de taxi bespreken we de politieke situatie en met name de positie van Bouterse. De chauffeur zeg 'Je maakt gewoon m'n hoofd moe'.
- We zijn op school en staan op het punt naar huis te gaan als het begint te regenen. Vivian vraagt of hij ons een slinger moet geven.
- We nemen vaak een busje naar de stad, maar dat gaat niet zo snel omdat 'de auto's wandelen'.


  • 02 Juli 2010 - 09:46

    Corne:

    Lauwe text :).

    Ik ga ff achter dat vaccin aan. Je hoort van me.

    C

  • 03 Juli 2010 - 14:09

    Corina En Jan:

    Leuk meid zo te lezen hoe het je daar gaat!
    Wel bijzonder dat zo op de computer te lezen en te weten dat je zo ver weg bent!!

    Veel plezier
    en een lieve groet

    Ome Jan Corina Rick en Robin

  • 03 Juli 2010 - 18:07

    Marianne:

    Ha meis, mooi om te zien hoe God je aan je droom herinnert. Ga d'r voor! Geniet van je tijd daar en be yourself!

  • 04 Juli 2010 - 11:25

    Lise:

    Wat leuk zeg om te lezen hoe het met je gaat in Suriname. Ik proef er helemaal de sfeer en cultuur die je beschrijft. Ook leuk voor jezelf zon reisverslag bij te houden. Liefs!!

  • 04 Juli 2010 - 11:30

    LIse:

    ik vind het ook heel tof te lezen dat G-d je die droom/verlangen in je hart legde door de surnaamse kinderen van die school.
    Echt bijzonder.
    Je hebt een `lev sjel zahav'!

  • 05 Juli 2010 - 19:53

    Cora Mast:

    Wat een mooie verslagen om te lezen. We wensen je Gods zegen toe bij al het werk en de contacten die je daar hebt maar ook veel plezier en voldoening in je werk.
    Groeten Cora Mast.

  • 25 Juli 2010 - 17:16

    Groenewoud:

    hoi Claske,

    Ten eerste bedankt voor je leuke kaart ik lees nu ook je reisverslag via internet fijn dat hetdat alles goed gaat nou de groeten en tot spoedig ziens in strijen ,
    de buurtjes Jaap en Klara

  • 16 Augustus 2010 - 11:04

    KeyshA:


    Hey Claske,

    Erg leuk om te kunnen lezen wat je zoal meemaakt en ervaart in Suriname!

    Wij wensen jou een fantastische tijd toe en God's zegen.

    Keysha had het over je en zodoende ben ik gaan google naar je site. "Wie zoekt, zal vinden " ;)

    Lieve juf Claske,

    Ik vind u heel lief en mis u heel erg.Ik ga straks naar groep 3!

    Hoe gaat het op de kangoeroe school?

    Wanneer komt u weer eens op bezoek?

    Kusjes Keysha.


  • 05 December 2010 - 09:51

    Elyse:

    hallo,
    Is het leuk daar ik hooor het wel

    gr Elyse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 113480

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: