Suriname... kleine teen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... kleine teen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... kleine teen

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

14 Augustus 2010 | Suriname, Paramaribo

Een stoet auto’s met loeiende sirenes komt voorbij, het is ‘onze’ nieuwe president. Hij heeft me vast gezien achter de verduisterde autoruiten ;-) De stad is mooi versierd, de sfeer over het algemeen vrolijk en hoopvol. Vanavond was er een feest op het onafhankelijkheidsplein wat ik half heb kunnen volgen vanuit het hotel waar ik parttime werk.
Ik begrijp uit verschillende mails die ik uit Nederland ontvangen heb, dat jullie aardig op de hoogte worden gehouden van de politieke situatie hier. Ik krijg zelfs het idee dat Nederland er meer een issue van maakt dan Suriname zelf. Hier lijkt het merendeel enthousiast over de nieuwe regering en het moge duidelijk zijn dat Nederland zich bepaald niet populair heeft gemaakt met bepaalde uitspraken.

Ik heb niet te klagen hier, je mag zelfs wel een beetje jaloers zijn op mij. Het schooljaar loopt ten einde en alle klassen maken nog educatieve uitjes, en ik mag mee :-). Na een geweldige paar dagen Brownsberg ben ik deze week meegeweest naar Nieuw Amsterdam (een openlucht museum), naar White Beach (een aangelegd strand), en gaan we dinsdag op personeelsuitje naar Colakreek.
Maandag zou ik meegaan naar Overbridge, een kreek, maar helaas werkt de bureaucratie een beetje tegen waardoor ik weer een dag vrij moet nemen om m’n verblijfsvergunning rond te krijgen. Ik had namelijk bericht gekregen dat ik m’n vergunning af kon halen, natuurlijk een beetje naief van mij om te denken dat het afhalen ‘even’ zou zijn... Ik moet namelijk nog langs 3 verschillende instanties om stempels af te halen. Bij de eerste instantie strandden we al, we bleken nog meer pasfoto’s in te moeten leveren. Ten eerste was het een zooitje ongeregeld daar, er staan tientallen mensen om een balie heen, en dan ook nog de absoluut ongeinteresseerde houding van de baliemedewerkster maakte me zwaar gefrustreerd. Na een woordenwisseling verliet ik het gebouw (nagekeken door mevrouw), nu maar hopen dat het maandag –met die zelfde vrouw- goed komt. De taxichauffeur die ik vervolgens had begon Suriname helemaal de hemel in te prijzen, nou hij heeft het geweten. Mocht hij zelf nog niet eerder nagedacht hebben over de mindere kanten van Suriname, heeft hij ze nu in ieder geval in no time op een rijtje gepresenteerd gekregen. Haha vooral die bureaucratie en de enorm lakse houding van medewerkers zorgt soms voor frustratie en soms voor enorme (uit)lachbuien.

Tijdens het verblijf in Brownsberg kreeg ik last van mijn kleine teen, ik verwachtte dat het een sneetje ofzo zou zijn... maar ik bleef last houden en na een paar dagen bedacht ik m’n teen maar eens te inspecteren. Shocking haha... zie ik daar gewoon een beest... of nouja, een soort spinnetje, nee, geen teek. Na een paar keer rustig ademhalen riep ik Arline erbij en werd het beestje met een pincet verwijderd. Fijn, maar het bleef gevoelig en dus ging ik maandag even langs de poli. De dokter deed weinig moeite, het was niet rood en daarom vast wel oke. Ik opperde ideeen als ‘dat beest heeft dagen onder mijn teen gezeten, misschien zit er een soort angel in mijn teen of misschien heeft ‘ie wel eitjes gelegd’. Nee hoor, dat was het niet en ik kon gaan en betalen, 55 SRD werd gezegd. Dat vond ik ronduit belachelijk en nadat ik gezegd had dat zeker niet te gaan betalen, kwamen we uit op 30 SRD plus een bewijs dat ik langsgeweest ben EN recht heb op nog een gratis consultatie als ik last blijf houden. Als ik 1 ding leer in Suriname is het wel heel duidelijk zijn en je grenzen aangeven! Inmiddels zijn we 10 dagen verder en blijf ik last houden... Misschien kan ik weer een dagje vrij nemen om dit keer een bezoek aan de poli te brengen ;-)

Het is al bijna zo ver... mijn vakantie naar Nederland. Ik kijk er erg naar uit, zeker om PT en mijn familie en vriend(inn)en weer te zien, de trouwerij(en) bij te wonen, veel groenten te eten (!!!), en zicht te hebben op mijn terugkeer naar Suriname om lekker mijn eigen klas te gaan draaien.
Ik heb zeker genoten van de Surinaamse keuken, hoewel ik de keren dat ik zelf heb gekookt wel op 1 hand kan tellen. Elke week eet ik wel ergens roti, Chinees en in het Libanese restaurant wat onderdeel van het hotel is waar ik elke shift, dus 4x per week, heerlijk mag eten.

En dan vergaderingen, of het nu een kampvergadering op school betreft of een afsluiting van de zondagsschool... guess waar het zeker 80% van de tijd over gaat? Nee, in ieder geval niet over activiteiten of de inhoud, dat komt namelijk vaak aan op improvisatie. Vervoer, ja dat is de overige 20%. Raden maar!!

  • 14 Augustus 2010 - 23:23

    Harry:

    Hoi Juf Claske,

    leuke verhalen maar wat een naar idee, zo'n spinnetje aan je teen.
    was het rood beestje, ongeveer 1 mm groot. Zoiets loop je vaak op in Sr, als je over gras (mn het soort waarmee de erven bekleed worden) loopt en er huid-gras contact is. Zo'n beestje wordt patata loso( letterlijk: aardappel luis) genoemd, jeukt erg op de huid en kruipt mn bij de huidplooien, bv liezen, oksels, buik etc. ja precies waar je het niet wil hebben. als het beestje eenmaal weg is heb je er verder geen last van dus goed je huid (laten) inspecteren na een gras/boswandeling.
    heb je ook een seeka, die is zwart, jeukt heel erg, wil wel eitjes leggen en langer dan de eerste klachten geven.
    Ik hoop dat je geen van beiden heb gehad en nergens meer last van heb.
    groeten en veel succes en plezier in suriname.

  • 14 Augustus 2010 - 23:30

    Juf Claske:

    Dag Harry,
    Ik heb geen jeuk, dus blijft het vaag. Het spinnetje was bijna 1 cm groot. Het blijft voorlopig een raadsel.

  • 15 Augustus 2010 - 23:21

    Harry:

    Hoi juf Claske,

    Raar, zo'n beestje van 1 cm aan je teen, en dat je dan dan ook geen jeuk aan had of dat het terplekke niet rood was/is.
    Had je het beestje niet bewaard nadat je het had weggehaald. Als je er nu geen last meer van hebt is het inderdaad onwaarschijnlijk dat je later last van krijgt( ik ben arts). In waterige omgevingen kan je een andere beestje aan je lijf krijgen zwart en glad als ze nat zijn, ben de surinaamse naam van kwijt, volgens mij worden ze bleodzuigers in suriname genoemd. Klinkt allemaal eng misschien maar dit zijn wel de zeldzaamheden, vergeet dit vooral als je nu nergens last van hebt nu. Het is wel handig om de datum te onthouden of op te schrijven, sommige beestjes hebben een incubatietijd (pas later problemen). Als je je nog zorgen om maakt kan je proberen B.O.G.( bureau openbare gezondheidszorg, aan de gemenelandsweg, zie telf boek) te bellen die weten misschien meer raad.

  • 16 Augustus 2010 - 16:01

    Mirjam:

    Zeker een eng iets dat beestje. Vaag dat er ook weinig duidelijkheid is over wat het is. Hopelijk krijg je binnenkort bij de poli meer te weten en anders...de Nederlandse artsen. Fijn je straks weer een dikke knuffel te kunnen geven. Pas goed op jezelf! KUS

  • 25 November 2017 - 10:46

    Nita:

    Is patata loso te vergelijken met ziekte van lyme?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 5361
Totaal aantal bezoekers 113528

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: