Suriname... eenvoudig leven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... eenvoudig leven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... eenvoudig leven

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

29 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Suriname is een derdewereldland, althans volgens de officiele gegevens van organisaties als de VN. Laatst had ik een interessant gesprek met een Surinamer die aangaf Suriname een ontwikkelingsland te vinden op gebieden als technologie, onderwijs, gezondheidszorg etc. maar niet op het gebied van eten en drinken :-). In Nederland maak je een praatje over het weer, hier kun je altijd praten over eten en koken. Suriname heeft bijna 500.000 inwoners, waarvan de helft woonachtig is in de hoofdstad. Andere Surinaamse plaatsen zouden wij in Nederland niet eens steden noemen – zelfs een dorp als Strijen zou hier nog heel wat voorstellen ;-).
De kinderen op school dragen een groen tshirt als ‘uniform’, de bedoeling is dat er verder een spijkerbroek/rok gedragen wordt plus dichte schoenen. Vandaag werden we vermaand om als leerkrachten het goede voorbeeld te geven. Even voor de duidelijkheid, dit verzoek zou in Nederland vergelijkbaar zijn –naar mijn idee- leerkrachten te vragen elke dag op hakken te lopen. De enige manier om hier onderuit te komen is doktersadvies, dus mijn missie is nu een dokter te vinden die deze verklaring af wil geven. Leve de corruptie :-)
Verder is het gewoon heerlijk dat het leven hier wat eenvoudiger in elkaar lijkt te zitten. In Nederland zijn er regels en structuren voor van alles en nog wat, en dat ontbreekt hier vaak helemaal. Eerlijk gezegd leer ik dat steeds beter waarderen omdat er hier weinig dingen zijn die niet op zich kunnen laten wachten. Maar goed, mocht ik weer iets perse geregeld moeten krijgen, dan kom ik natuurlijk direct weer in de problemen. Ik houd jullie op de hoogte.
Op school is het sinds de ouderavond rustig wat betreft ouders. Verbazingwekkend genoeg heb ik daarna alleen maar positieve gesprekken gehad met ouders. Ouders weten in ieder geval waarom ik doe wat ik doe, en dat schijnen ze te waarderen. Vandaag had ik voor het eerst mijn gitaar gebracht, want o ja, ik geef gitaarles aan een (blijkbaar ;-))rijke Indiase businessman die in ruil voor de eerste 3 lessen mij een gitaar cadeau gaf. De kinderen waren dol enthousiast en we hebben heerlijk gezongen. Op maandag krijgen ze les van een Surinaamse muziekjuf waar ik zelf niet zo’n fan van ben (omdat ze de kinderen ‘stoot’ en vloekt en kinderen voor schut zet ‘voor kinderen zoals jij zijn speciale scholen, jij hoort hier niet thuis’) hoewel de kinderen de grootste lol hebben tot ergernis van de muziekjuf.
Ik blijf het een heerlijke uitdaging vinden om het Surinaamse curriculum (uit 1986) waar ik mee werk zo aantrekkelijk en creatief mogelijk aan te bieden. Verder ben ik al meer aan de kinderen gewend geraakt en zij aan mij, en ga ik over het algemeen met veel plezier naar school.
Nu een heerlijk relaxed weekend... geniet ervan!

  • 30 Oktober 2010 - 08:21

    Garth:

    Leuk om je stukje weer te lezen! Het leven zonder stress daar heeft dus ook zo z'n voordelen.

    Groeten, Garth

  • 30 Oktober 2010 - 08:55

    Corné:

    Lauw, ik ga je stoten. Je weet...

    :).

    Stoot op je brood. Leuk dat je het naar je zin hebt. Geniet van je weekend. Ga je op safari??

  • 30 Oktober 2010 - 16:49

    Mariette:

    Heee!
    Wat fijn dat het goed gaat :)
    En leuke foto's zeg!
    Liefs

  • 30 Oktober 2010 - 20:41

    Elias&Lize Quartel:

    Lieve Claske,wat is het leuk om de kinderen ook muzieklessen te geven en ook zelf met de gitaar te mogen spelen en samen zingen in de klas,het is totaal anders met leven wat wij gewend zijn hier bij ons altijd maar haasten en in Suriname maken de mensen zich niet erg druk wat er vandaag niet kan dat zien we morgen wel weer, misschien wel beter voor de gezondheid en minder hartproblemen? wij wensen jou veel sterkte in de warmte op school om de kinderen les te geven, veel liefs uit Strien van Elias&Lize Quartel een knuffel van Sabine, tot de volgende keer!!

  • 30 Oktober 2010 - 21:43

    Willem En Lisette:

    Hey Claske,

    Wat gaaf om te lezen waar je zit en wat je allemaal doet!! TOP!!
    We wensen je bij alles wat je doet het beste toe!
    Liefs uit Katwijk, van ons allemaal!

  • 14 November 2010 - 21:35

    Henk En Loeky Smits:

    Wat leuk om te lezen waar jij mee bezig bent mooie foto's! Je was heel ver weg nu ben je opeens weer heel dichtbij en ze mogen wel erg blij zijn met jou. leuk je vogel we blijven je graag volgen.

    Lieve groetjes ook voor je huisgenote Gods Zegen.

    Tot schrijfs!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 113529

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: