Suriname... jarig :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... jarig :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... jarig :-)

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

23 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Dit keer niet jarig in de herfstvakantie, maar op een gemiddelde Surinaamse dag met dus overdreven veel zon en warmte. Op school kwamen de kinderen in gewone (maar nette) kleding - en dus niet met het gangbare groene schooltshirt - en brachten de meeste kinderen een paar bloemen mee, wat heel gebruikelijk is hier op jaardagen. Na de pauze speelden we spelletjes en nam ik uitgebreid de tijd voor beeldende vorming. Het was een gezellige boel. Na schooltijd ging ik met een paar collega's 'buiten eten' (Surinaams voor uit eten) om ondertussen de ouderavond door te nemen. Verder kreeg ik de taak als 'spellingchecker' op te treden, want het niveau Nederlands, ook onder leraressen is echt bedroevend laag. (bijv: Kinderen die niet goed in de klas lichen, worden optijd gebelt.)
Inmiddels had zich het gerucht verspreid dat ouders zich als groep hadden voorbereid om mij zgn. 'aan te vallen'. Mijn parallelcollega en ik stelden een planning op wat later natuurlijk weer helemaal onzinnig bleek te zijn, omdat mijn parallel van het ene op het andere onderwerp ging, en ik maar hier en daar flexibel moest invallen. Overigens lijkt dit dus echt Surinaams. Tijdens een vergadering wordt aangekondigd dat wij vrijdag na school een half uur beschikbaar moeten zijn om het terrein op te ruimen, niemand trekt z'n mond open terwijl iedereen gedacht moet hebben 'ja daaaaag! dat ga ik niet doen'. En vervolgens trekt dus iedereen zijn/haar eigen plan en is er vrijdagmiddag niemand te bekennen om het plein op te ruimen. Of voor het kleuterkamp had ik een inventarisatie gemaakt welke leerkrachten wel/niet zouden overnachten. Op de vergadering wordt duidelijk gesteld dat iedereen moet overnachten, iedereen houdt z'n mond terwijl meer dan de helft dus weet dat ze niet gaan overnachten. Dus als het eenmaal zo ver is, trekt iedereen weer zijn eigen plan en staan we weer "verbaasd" dat 'men zich niet aan de afspraak houdt'.
Anyway, tijdens de vragenronde die avond werd ik zeer kritisch bevraagd. Omdat ik geen Surinaamse leerkracht ben - en inmiddels heb ik (tot shock van sommige ouders) kenbaar gemaakt die ambitie ook zeker niet te hebben - was men nogal bezorgd en was volgens sommigen mijn houding niet juist. Suriname kent voor het hele land dezelfde lesmethodes en handleidingen die vaak al zo oud zijn dat ouders exact hetzelfde onderwijs genoten hebben. Onder het motto van 'ik ben zelf ook prima terecht gekomen' vindt men dan vaak dat dat onderwijs prima is voor hun kinderen.
Voordeel was dat door alle kritiek ik de kans kreeg om voor alle ouders mijn didactisch en pedagogisch handelen uit te leggen en steeds maar weer te benadrukken dat we er samen voor moeten gaan, dat we uiteindelijk hetzelfde willen en voor hetzelfde doel gaan. Naderhand vele ouders individueel gesproken en nu lijken de gemoederen -voorlopig- weer gesust. Een hele ervaring rijker...

  • 24 Oktober 2010 - 13:42

    Garth:

    Het is "meer dan de helft". Niet "meer als de helft". Oeps...

  • 25 Oktober 2010 - 16:20

    Sander & Mirjam:

    Hi there, klonk erg spannend 'de aanval' op juf Claske...Gelukkig is het ietwat meegevallen. Lijkt me wel lastig hoor, maar gelukkig heb je al veel ervaring! Ontzettend gaaf om de foto's te zien! Hebben we in ieder geval een impressie van je klas! Je bent ook goed verwend door de kids! Succes weer deze week! Hier herfstvakantie! Liefs van ons

  • 26 Oktober 2010 - 17:00

    Henk De Geus:

    Een beetje laat, maar toch nog gefeliciteerd met je verjaardag. Er voor had ik er wel erg in, maar tot vandaag toe weer niet. Komt omdat ik ouder ben dan jij denk ik. Succes met de leerlingen en misschien nog wel meer met de ouders.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 113492

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: