Suriname... Des for Pres - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... Des for Pres - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... Des for Pres

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

29 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Het waren spannende dagen, de dagen voor de verkiezing, hoewel de uitslag wel volgens de algemene verwachting was. De opinies van de bevolking en trouwens ook de internationale gemeenschap lopen nogal uiteen. Hier hoor ik toch veel mensen zeggen dat iedereen recht heeft op een tweede kans.
Op een middag ging ik met een aantal vrienden mee naar Saramacca, het district naast Paramaribo. Zij hebben daar percelen gekocht en checken regelmatig de stand van zaken. Onderweg kwamen we de advocaat van Bouterse tegen die, nu hij een belangrijkere positie ging vervullen, toezegde ervoor te zorgen dat de weg naar hun perceel wel geasfalteerd zou worden. De percelen hebben een prachtige ligging, in de jungle, aan de rivier en in volledige rust en stilte. Nouja rust, ik werd gek van de muskieten. Ik kreeg een bananenblad om ze weg te slaan. Een jongen sloeg nog een kokosnoot voor me uit de boom, en het hoort natuurlijk bij de 'jungle'ervaring een kokosnoot leeg te drinken en het smaakte wel oke. Tegen de avond zag ik een heuse kaaiman in de rivier!! Overigens kwamen we nog 2x vast te zitten in een modderpoel. Een traktor werd er bij gehaald om de jeep eruit te trekken.

Politie zie je vrijwel niet op straat. Rondom de school is er bij aanvang en sluiting een enorme verkeerschaos. Het bestuur had de politie gevraagd langs te komen om het geheel in banen te leiden, en waar nodig boetes uit te delen. Inmiddels willen ze niet meer komen 'omdat het toch niet helpt'.
Vrijdag had onze school een sportdag georganiseerd op het terrein van het politie opleidingscentrum. De juf van klas 4 was afwezig, en omdat ik in die groep al een aantal keer heb ingevallen kreeg ik de taak de groep te begeleiden.
Tot slot speelde de 5de en 6de klas een voetbalwedstrijd tegen elkaar... guess who de scheidsrechter mocht zijn (door energiegebrek bij collega's)... jaja, Garth, een concurrente in het KNVB talententraject ;-) Sommige ouders die tegen het eind van de wedstrijd hun kind kwamen ophalen dachten dat ik de gymjuf was. Goed, volgens mij was dit -ondanks de hitte- mijn sportiefste dag in de afgelopen jaren!

De overheidsdiensten zijn officieel tot 15.00 geopend, maar verwacht niet om 14.00 nog te worden geholpen. Vaak wordt rond 13.30 besloten dat er nog genoeg werk is tot 15.00 en wordt de deur gesloten. Dit betekent dat ik dus voor afspraken bij de Vreemdelingendienst, het Ministerie, de gezondheidsdiensten enz. (gedeeltelijk) vrij moet vragen van mijn werk.
Zo ook voor de eerste vaccinatie van HepetitusB waar ik al eerder over schreef. Toen ik in Rotterdam bij de GGD mijn inentingen ging halen, viel ik bijna flauw en dus nuttigde ik een stevig ontbijt voordat ik op de fiets stapte naar het Bureau voor de Openbare Gezondheid waar ik al snel doorverwezen werd naar een kassa voordat er iets zou gaan gebeuren. Ondanks de 10 SRD op de prijslijst werd voor mij 15 SRD gerekend, en toen ik dit na de toediening van de inenting zei, bleek dit niet te kloppen en een bakra behandeling (buitenlanders) te hebben ontvangen. Uiteindelijk kreeg ik m'n extra 5 SRD wel terug.
Vandaag ben ik een bankrekening gaan openen, waar ik in totaal 3 uur voor kwijt ben geweest vooral door het ontbreken van digitale formulieren.

Toch nog even over de tv. We proberen elke avond het RTL of NOS journaal te volgen. Het is nog geen één keer om klokslag 20.00 begonnen en het beeld en geluid lopen ook nooit samen. Soms wordt er na een minuut ontdekt dat het verkeerde journaal vertoond wordt, en met een beetje geluk volgt er na een korte onderbreking het hele journaal voor die dag, maar vaak wordt een deel overgeslagen of krijgen we alleen maar 'testbeeld' te zien.

Afgelopen zondag heb ik kennisgemaakt met de kerkraad van de Morgenster kerk waar ik elke zondag heenga. Ik had kenbaar gemaakt dat ik een actieve rol wilde gaan spelen binnen de gemeente en de optie van zondagsschool leek het meest voor de hand liggend. Morgen zal ik waarschijnlijk een gesprek hebben met de dominee en de zondagsschoolleidsters. Verder heb ik me aangemeld bij de stichting 'Weid Mijn Lammeren' voor kinderevangelisatiewerk. Grappig is dat de Nederlandse fulltime vrijwilligster Klaske heet, en we voor Surinamers enigzins op elkaar lijken. Zo heb ik al gehad dat ik in de stad werd aangesproken met mijn naam, en ik dus reageerde, maar de persoon dacht dat ik Klaske was. Zaterdag ga ik met haar mee om een activiteit met de Gospeltruck mee te maken. Ze hebben een uitklapbare truck van waaruit ze het programma presenteren.

Wat betreft het werk ben ik momenteel vooral bezig met het uitdenken en op papier zetten van het huidig en toekomstig schoolbeleid. Het werken op beleidsniveau vind ik een leuke en boeiende bezigheid en uitdaging. Volgende week wordt de formatie officieel bekend gemaakt, hoogst waarschijnlijk krijg ik een parallelklas zodat ik samen met een Surinaamse collega kan optrekken en we onze kennis en ervaring kunnen delen. Ik vind het echt gaaf om op deze school te werken, een school die een Surinaams beleid voert en de Surinaamse methoden gebruikt. Afgelopen week moest ik opeens invallen in een klas waar ik direct een aardrijkskunde les moest geven over de verschillende grondstoffen in Suriname terwijl de handleiding niet aanwezig was. Aangezien ik zelf niet over deze kennis beschik, en al helemaal niet over de kennis waar de fabrieken staan, welke districten dit zijn en welke rivieren bevaren moeten worden, werd dit een leerzame (vooral voor mij!) en interactieve les. De kinderen waren maar wat trots de juf zooooveel geleerd te hebben. Wat zie ik er naar uit om DV maandag 4 oktober te starten met mijn eerste echte, volledige eigen klas!!

Volgende week gaat klas 6 op schoolkamp en ik mag mee als begeleidster!! We gaan naar Brownsberg, een natuurreservaat op een heuvel met een 400 meter hoge top en rijk aan flora en fauna. Net als grote delen van Suriname is ook dit gebied bedekt met het tropisch regenwoud dat deel uitmaakt van het Amazone regenwoud; het grootste regenwoud ter wereld. Eind volgende week hoop ik jullie te kunnen vertellen over deze fantastische trip.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 113473

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: