Suriname... een mooie start van 2011 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... een mooie start van 2011 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... een mooie start van 2011

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

08 Januari 2011 | Suriname, Paramaribo

Het nieuwe jaar is geweldig goed begonnen!
Eerlijk gezegd vond ik de vakantie wat kort en keek ik nou niet perse uit naar de personeelsvergadering die de hele woensdag in beslag zou nemen. Nouja laat ik niet overdrijven, hier is een hele (onderwijs)werkdag van 8.00-13.00. Maar goed, tegen mijn verwachting in was het een erg goede vergadering. Blijkbaar was iedereen echt aan vakantie toe, zijn de gemoederen een beetje gesust en lijkt er nieuwe energie te zijn in het team om weer van start te gaan. Op donderdag begonnen we de dag met de traditionele nieuwjaarsborrel bij de vlaggenparade, erg gezellig. Wat het nog gezelliger maakte is dat de meiden met wie ik oud op nieuw had gevierd mij verrasten met een bezoekje op school. Ik laste snel een Engels lesje in waar mijn leerlingen actief in deelnamen. Nu moet ik wel zeggen dat een van de voordelen van hier lesgeven is dat kinderen heel leergierig en enthousiast zijn. De Surinaamse methodes zijn dan wel zo’n 20 a 30 jaar oud, maar als je daar een beetje creatief mee omgaat en het net wat uitdagender maakt dan gaan die kids er helemaal voor. Heerlijk gewoon.
Helaas ondervind ik zelf ook de nadelen van het Surinaams onderwijs ;-) Enige tijd geleden had ik mijn tentamen Nederlands voor mijn RT opleiding. Ik wist al dat ik geen 10 zou halen omdat ik van mijn docent (met een gemene grijns!) na het inleveren te horen kreeg dat ik bij een bepaalde oefening geen kruisjes en krulletjes had gezet. Ik keek haar met wat vraagtekens aan en ze legde uit dat de opdracht bij een oefening was om eerst aan te geven of de zin goed of fout was, en ik had alleen de fouten verbeterd. ‘Maar... u begrijpt toch ook wel dat als ik niks heb verbeterd ik dan bedoel dat het goed is?’ en ‘Maar het gaat er toch om dat ik de fouten signaleer en verbeter??’. Het mocht niet baten, en daar verloor ik aardig wat punten mee. Verder bleek ik al aardig ingeburgerd te zijn omdat ik ook de ‘Surinaamse fouten’ maakte zoals ‘de cambio’ terwijl het volgens mijn docent ‘het cambio’ zou moeten zijn. Anyway, na al deze excuses kan ik dan ook bekend maken dat ik een 8.4 heb gehaald. Daar gaat mijn belofte dat ik deze opleiding met een gemiddelde van een 10+ ga halen ;-) Overigens schijnt er voor de docenten een maanden en zelfs jaren lange salarisachterstand te zijn, en daarom is onze hoofddocent per direct gestopt. Wij, als studenten, bezinnen ons op een studentenactie.
Zoals ik al eerder schreef heb ik eindelijk mijn fiets laten maken en geniet ik van het fietsen, nouja niet tussen 11.00-15.00 ivm de felle zon, en ook niet in de tropische regenbuien. Een flinke beperking! De universiteit bleek zo maar 10 minuten fietsen te zijn. Ook maakte ik weer eens een ritje naar Choi’s, een flinke supermarkt vergelijkbaar met de AH in Strijen, ook wat het aanbod aan producten betreft. De neiging is dan groot om alle oude vertrouwde producten te gaan kopen, maar de prijskaartjes houden me tegen. Toch is het fijn dat, hoewel er een flink prijskaartje aan hangt, alle Nederlandse producten wel beschikbaar zijn. Overigens eet ik elke week een keer roti en ook saoto soep; gerechten om te smullen!
Uitvlugt is een prettige buurt om te wonen, alles is op korte afstand, de straten zijn redelijk schoon en het is rustig. Maar helaas is het plan om volgende week (weer) te verhuizen. In principe naar een prachtig huis met een betere huurprijs, maar helemaal aan de rand van de stad en dus is een auto noodzakelijk. Nu sta ik niet echt te springen om deel te gaan nemen in het chaotische verkeer hier... dus ik ben er nog niet helemaal uit.
En dan Strijen in het nieuws, hoewel de reden (de brand in Moerdijk) niet mooi was, vond ik het echt geweldig om het ‘spookdorp’ (volgens een van de presentatoren) Strijen te zien. Zowel het NOS als het RTL journaal worden hier uitgezonden en het Surinaamse journaal knipt daar gewoon stukken uit voor haar rubriek buitenlands nieuws. Zo zijn Rinke en Lenny opeens beroemdheden ;-) Het Strijen wat ik zo miste rond de kerstdagen kwam zo opeens in mijn huiskamer!

  • 12 Januari 2011 - 14:38

    Joyce Vloedgraven & Jannienke Wolbink:

    Hallo Claske!

    We lezen dat je in Suriname bent en daar les geeft op en basisschool.
    Wij vertrekken 22 Januari voor 3maanden naar Suriname om daar stage te gaan lopen op st. Agnesschool.
    We hebben hier super veel zin in en zijn druk bezig met de voorbereidingen.
    Jij kunt ons vast wel wat tips geven.
    Kun je daar bijvoorbeeld veel schoolspullen kopen?
    Want we hebben hier in Nederland geld ingezameld om daar materialen voor te kopen voor de stageschool.
    We kunnen niet alles meenemen, misschien is daar ook wat te koop?
    Of iets wat in suriname niet te koop is wat misschien handig is om vanuit nederland mee te nemen.

    we horen graag van je!
    Alvast bedankt.

    Groetjes Joyce en Jannienke

  • 15 Januari 2011 - 22:09

    Catherina Mauritz:

    hoi Claske, net even een berichtje van je zitten lezen. Catherina vraagt regelmatig waar je nu eigenlijk precies zit, ik heb haar beloofd om het op te zoeken. maar ja, ze ligt nu te slapen, dus ik neem vast een voorproefje. Wat een enerverend bestaan heb je daar zeg. En wOW enthousiaste leergierige leerlingen?!?!?! stuur er een paar naar ons toe aub.
    Even een cillaarshoek update: Ofer en Yona zijn van zondagsschool af, ze gingen met kerst weg. Catherina heeft tijdens de kerstdienst het evangelie gelezen, waar ik natuurlijk stiekem errrrrg trots op was. Het was zo aandoenlijk, ze knielde voor de bijbel neer (gewoon omdat ze het anders niet kon lezen XD, maar toch he).

    En ja idd zijn we natuurlijk helemaal wereldnieuws vanwege die stinkbrand. We hebben alles afgesloten en zijn tot de volgende dag binnengebleven.
    nou, als Catherina weer wakker is, en pc time heeft, dan zal zij je even wat berichten. Ik weet zeker dat ze je nu al de hartelijke groeten doet!

    veel plezier en moois daar in suri...en geniet van de roti, deden wij in rdam ook al HAHA, maar heeeeerlijk is het zekr!

  • 20 Januari 2011 - 08:55

    De Salvatori's:

    Leuk?! dat Strijen op het nieuws was in Suriname,weten ze in elk geval iets meer van je durrepie.
    Het nieuws op zich was natuurlijk minder maar ja..............
    Leuk weer wat te lezen over je verblijf in Suriname.
    Wanneer kom je weer werken vraagt Jannie?

    Groetjes uit Strien van de Salvatori's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 113488

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: