Suriname... Wan bun Nyun Yari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu Suriname... Wan bun Nyun Yari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jufclaske - WaarBenJij.nu

Suriname... Wan bun Nyun Yari

Door: jufclaske

Blijf op de hoogte en volg

01 Januari 2011 | Suriname, Paramaribo

Allereerst wens ik jullie allemaal natuurlijk een fantastisch nieuw jaar toe: Wan bun Nyun Yari!
Oud op nieuw (zoals men het hier zo mooi noemt) is hier de bomb werd me al het hele jaar voorgehouden... en een feest was het zeker! Het was natuurlijk prachtig weer, dus iedereen is op straat te vinden, overal zijn streetparty’s met een overvloed aan tentjes met eten en drinken, en natuurlijk een enorme hoeveelheid vuurwerk. Het feesten begon in de avond van 30 december en eindigde –vreemd genoeg!!- zo rond 22.00 op 31 december want... daarna gaat iedereen naar huis om met familie het nieuwe jaar in te luiden. Ik was onder de pannen bij wederom de gastvrije familie van Sam, de businessman die ik gitaarles geef. Zijn dochter studeert in Amerika en is nu hier op vakantie plus ze heeft twee vriendinnen uit Thailand en Japan meegenomen, een gezellige boel! Samen met nog meer familie en vrienden van Sam genoten van een oudejaarsdiner... Blijkbaar was iedereen gewend aan spicy eten, want toen de tranen uit m’n ogen sprongen, ik dacht dat m’n tong wegbrandde en van gekkigheid niet wist of ik moest zitten of staan, keek iedereen me toch erg verbaasd aan. Voor de grote klokslag haastten we ons naar een prachtig aangekleed huis (nouja dat is een understatement voor een huis van dusdanig formaat) waar we in het gezelschap van de Hindoestaanse elite alhier, een tot in de puntjes verzorgd nieuwjaarsfeest bijwoonden. Lang kon ik niet blijven want ik was ingedeeld een nightshift in het hotel te draaien. Ik had aangegeven dan niet te willen werken in verband met de festiviteiten maar die waren er volgens de roostermaker ‘toch niet’, o ja, waarom wil niemand anders dan werken?? Rond 1 uur leek de stad dus volledig uitgestorven, toch moest er stapvoets gereden worden door de ‘mist’ die ontstaan was door de enorme hoeveelheid vuurwerk. Inmiddels is het hotel overgenomen door, zo heb ik begrepen, Turkse maffia. Ze hebben mooie plannen met het hotel en vroegen mij een overzicht te geven van het op dit moment aanwezige personeel. Ik was snel klaar want niemand is op komen dagen. ('Ik was moe' 'Ik ga toch niet werken op 1 januari') Welkom in Suriname :-)

  • 01 Januari 2011 - 22:54

    Mama:


    vergeet je niet om af en toe wat te slapen?!

  • 03 Januari 2011 - 19:42

    Marianne:

    Ha meis, klinkt leuk oud&nieuw daar. Heerlijk dat je zo geniet en amen op wat je moeder zegt ;0)

  • 04 Januari 2011 - 14:08

    Rosanne:

    Hi Claske, gelukkig nieuwjaar! Ik vind je verhalen echt fantastisch, wat een verschil met het leven hier. Jij komt de tijd wel door geloof ik. Veel plezier!

  • 06 Januari 2011 - 13:08

    Trotse Surinamer:

    beste juf claske.ik ben ,zo rond deze feestdagen en uit heimwee, naar nieuws en fotos van owru jari gaan zoeken op deze site.kon er dit jaar helaas niet bij zijn.heb je verhalen gelezen,fotos bekeken.voelde me gelijk weer in sranang!je schrijft heel leuk!vaak om te lachen.herken natuurlijk veel in je verhalen.
    Maar wat ik wilde zeggen:ik vind dat je een fantastische instelling hebt en geweldig werk doet in suriname.totaal anders dan de meeste andere nederlanders/'stagiaires".steeds aanpassend,surinaamse onder de surinamers,met een doel voor ogen.mensen/kinderen/suriname willen helpen!RESPECT!!!Jij redt het wel daar met alle goede mensen om je heen.ga vooral door met je goede werk.suriname heeft veel meer mensen zoals jij nodig!!
    Een advies:uit je verhalen blijkt dat je druk druk druk bent!!.maak ook tijd voor jezelf,overwerk je zelf niet,maar geniet ook nog van de mensen en ons mooie suriname.Veel succes en Gods zegen!
    Ga vooral door met schrijven!!

  • 07 Januari 2011 - 14:49

    Henk En Lize De Geus:

    in suriname is het wel feest zeg,word daar de straat ook weer schoongeveegd.
    Gods zegen toegewenst in je volle leventje daar.
    fijn om je berichten telkens weer te lezen.

  • 08 Januari 2011 - 11:50

    Vivian:

    Fijn te horen dat je het naar je zin hebt.

    Zelf heb ik in Nickerie naast de vakantie villa ook een boven appartement. Deze wil ik huren voor stagiaires. Mocht je studenten kennen die op termijn stage gaan lopen in Nickerie, dan kun je mijn gegevens aan ze geven.

    Mijn emailadres is:vameerun@chell.nl
    tel.nr. 003120-6937386 (ned) of 00597-07520718 (sur).

    Succes met je stage.

    Met vriendelijke groet,

    Vivian

  • 09 Januari 2011 - 00:37

    :

    Even speciaal een berichtje aan de trotse Surinamer.
    Bedankt voor uw bemoedigende reactie, erg leuk om te lezen!
    Gado blessi,
    Claske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

...he is no fool who gives what he cannot keep, to gain what he cannot lose... - Jim Elliot -

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 1146
Totaal aantal bezoekers 113471

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 05 Augustus 2011

Living my life @ Paramaribo

24 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Suriname

28 April 2010 - 13 Mei 2010

back to my roots once more...

02 Februari 2010 - 06 Februari 2010

relaxen @ Turkije

30 November -0001 - 30 November -0001

overal en nergens

16 Augustus 2011 - 30 November -0001

Lesgeven in Lagos

Landen bezocht: